Monday, November 9, 2009

CABARAN BESAR BUAT PEMUDA PAS...


CABARAN BESAR BUAT PEMUDA PAS

Sebelum ini, aku sering bertanya kepada anak-anak muda yang aku temui di pelbagai tempat, apakah mereka mengenali tokoh-tokoh politik dari kalangan pemuda PAS? Menyedihkan, boleh dikatakan hampir semua tidak mengenali tokoh bernama Nasaruddin Tantawi, hatta bekas ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub.

Itu sekadar pertemuan biasa yang apabila aku berjumpa dengan sebilangan anak muda, maka sengaja aku lontarkan soalan sebegitu. Ekoran itu, sebelum ini aku sering mengkritik pemuda agar melakukan perubahan dalam sudut mendekatkan dengan anak muda, seperti tidak bersifat menghentam program-program hiburan dan sebagainya, sebaliknya bersifat mencadangkan alternative demi meraih pengaruh anak muda kepada PAS.

Mungkin aku tidak mengulas lagi, bagaimana wujudnya sebilangan anak-anak muda yang menyebut PAS sebagai ’parti taliban’, dan yang paling sering kedengaran adalah ’parti surau dan masjid’ dan ’parti poyo’.

Aku secara peribadi pun, sudah mendapat maklumat dari beberapa kajian tentang penerimaan dan penolakan non-Muslim terhadap PAS, terutama selepas terwujudnya isu Kerajaan perpaduan dahulu. Perkara ini, telah aku nukilkan secara rambang dalam ruangan blog ini, tetapi dinafikan dan tidak mahu diambil serius oleh sebilangan kecil pembaca yang kononnnya sayangkan PAS.

Aku tidak memaksa mereka menerima tulisanku itu, kerana perkara yang wajib diimankan hanyalah al-Quran dan as-Sunnah sahaja. Pun begitu, padaku, PAS perlu melakukan satu tindakan yang bijak dan berhikmah dalam usaha hendak menarik pengaruh rakyat Malaysia untuk mereka menerima PAS dalam era Pakatan Rakyat ini, seterusnya PAS berjaya melaksanakan Islam yang menjadi dasar yang diperjuangkan oleh PAS sejak sekian lama.

Walaubagaimana pun, dalam seminar Khas yang dianjurkan oleh PAS baru-baru ini, memberikan satu ’getaran jiwa’ bagi pendokong-pendokong PAS, terutama pemuda. Ini kerana, data kajian yang dikemukakan oleh Dr Abu Hasan Hasbullah itu, menggambarkan betapa PAS terlalu kurang diterima oleh anak-anak muda.

Dr Abu Hasan Hasbullah menyebut, PAS disokong oleh golongan muda dari umur 21-30 adalah 63 orang, berbanding yang melawan PAS seramai 633 orang; umur 31-40 pula yang menyokong PAS adalah 181 orang, berbanding yang melawan PAS seramai 519 orang.

Tidak mengapa untuk menafikan data ini, tetapi jangan menyesal jika PAS kalah dalam PRU akan datang. Ataupun, jangan sekali-kali menyalahkan tuhan secara mutlak, dikala terbukti PAS kalah dalam mana-mana PRU.

Justeru, data yang dibentangkan oleh Dr Abu Hasan Hasbullah ini, sepatutnya menjadi satu peringatan bagi pemuda PAS agar bertindak lebih berhikmah dalam menarik minat anak muda kepada PAS.

Dalam keadaan sebegini pula, aku amat pelik apabila ada kenyataan sebilangan pemimpin PAS yang mahu melakukan kajian lain untuk memastikan kebenaran data Dr Abu Hasan Hasbullah tersebut. Apakah tujuan dilakukan kajian lain itu? apakah untuk menutup kelemahan?

Jika tidak berpuas hati dengan kajian Dr Abu Hasan Hasbullah, apa perlunya melakukan kajian lain, bagi memastikan kebenaran data Dr Abu Hasan tersebut? Bukankah itu, membanyakkan kerja? Bukankah lebih baik, kalau terus merancang dan wujudkan plan tindakan dalam usaha hendak menarik minat pengundi kepada PAS. Jika, mahu dilakukan kajian sekali lagi, dibimbangi sebuk dengan kajian itu, sehingga terlalai terus dari bertindak untuk menarik minat pengundi?

Selalunya, orang yang sibuk dengan satu kerja, mereka akan terlalai dengan kerja yang lain. Perkara ini sebenarnya wujud dalam budaya PAS.

Aku bimbang, kerana PRU hanya tinggal 2 tahun sahaja. Malah, mungkin tidak sampai 2 tahun lagi. Kalau tidak bertindak dari sekarang, kemungkinan besar, sejarah 2004 berulang kembali.

Jika kita menjengok sekejap sejarah kejatuhan PAS pada tahun 2004, kita dapat melihat isu negara Islam dan perlaksanaan hudud terbukti menjadikan PAS gagal mempertahankan pemerintahan di Terengganu. Ekoran itu, bekas Menteri besar Terengganu ketika itu berucap;

”Justeru itu, isu negara Islam dan perlaksanaan hudud dan syariah menjadi punca perpecahan BA dahulu, maka PAS perlu membuat satu pengorbanan besar dan ijtihad besar untuk tidak memasukkan persoalan negara Islam dan perlaksanaan hudud di peringkat federal. Peruntukan mengenai islam adalah mencukupi sekadar apa yang telah termaktub dalam perlembagaan persekutuan dan seperti yang diamal kini di peringkat federal

”seandai menang dalam Pilihanraya akan datang, BA atau pembangkang akan menubuhkan sebuah kerajaan demokratik dan adil di peringkat federal atau pusat yang mendukung perlembagaan persekutuan yang ada” (buku Sejarah Sebagai hakim muktamad : 122)

Mungkin ketika itu, tidak ada mana-mana pakar atau ahli akademik pun yang menegur PAS atas kesilapan yang berlaku, menyebabkan PAS kalah teruk, seterusnya melahirkan ucapan sebegini.

Pun begitu, diharapkan ucapan yang beraliran sebegini tidak terpancul pula pada kali kedua, iaitu setelah kita tidak mahu mendengar luahan dan kajian yang telah diberikan oleh ahli akademik, ataupun kita ego dalam menerima kritikan orang bawahan atau orang luaran dalam mempertahankan kemenangan yang ada.

Padaku, sekarang bukan masanya untuk kita buat kajian kali kedua, bagi memastikan kebenaran data Dr Abu hasan hasbullah, sebaliknya, bermula dari sekarang PAS perlu merancang program-program mesra rakyat, disamping membina balik kepercayaan rakyat terhadap PAS demi melihat kemenangan PAS dalam PRU akan datang.

Sekian

Wallahu ’Alam

Sumber
Al-Bakitani


P/s : Dari satu sudut aku agak setuju dengan hasil kajian yang telah di buat Oleh Dr Abu hasan hasbullah di mana golongan muda mula menjauhkan diri@mungkin melawan PAS kembali. nah kenapa ini mesti belaku? Mungkin tidak ramai yang sedar dalam peringkat umur muda ini corak pemikiran mudah berubah. satu kajian di mana manusia boleh menukar keputusan hanya dalam 1 saat selepas memberi satu keputusan. Pemuda Pas kena ingat kita sekarang berada dalam zon Perang,yaitu peperangan pemikiran dan corak kepimpinan yang mesra. Pada aku pemuda pas perlu memikirkan sesuatu yang boleh menukar apa yang di namakan "Persepsi" di mana golongan muda meletakan Persepsi mereka dengan menyatakan Pas parti surau dan masjid’ dan ’parti poyo’. Dalam konteks bumi kenyalang negeri aku sendiri hiburan menjadi wadah utama golongan muda, agak suka untuk kita menghakis apa yang di namakan dengan "PERSEPSI" jika ia mula bertapak di satu sudut otak golongan muda yang melebelkan PAS sebagai Parti lebai.. Namun bagi aku agak dangkal kiranya hujah yang mengatakan Pas parti lebai ini kerana banyak golongan muda(terpelajar) n Profisonal mula menjinakkan diri dengan Pas. tapi satu cabaran untuk Pemuda pas dalam usaha menukar corak pemikiran golongan muda(bermasalah) yang bagi aku agak keras ketika umur remaja.. cuma cara dan pendekatan yang betul saja yang akan mampu memetik hati golongan muda ini untuk merapat atau menjinakkan diri dengan Pas. menghukum mereka bermasalah dan menjauhkan diri dari mereka bukan jalan yang bijak bagi aku. mungkin pemuda pas agak risau dengan pandangan masyarakat sekeliling bila mereka ber'kawan' dengan golongan muda yang bermasalah ini dengan melebelkan dia sebagai bermasalah juga. Pemuda kena peka dengan keadaan semasa perbezaan golongan muda yang terpelajar dan tidak mempunyai angka permisah yang besar. di mana pemuda yang bermasalah lebih ramai berbanding yang terperlajar. kenapa kita tidak mencari yang bermasalah untuk mendidik mereka??? kenapa kita masih dengan corak pemikiran pentarbiahan di kampus-kampus yang hanya menumpukan pada yang terpelajar??? adakah yang bermasalah ini tidak layak mendapat pentarbiah dari Pemuda Pas??? Pemuda kena ingat yang menjadi pengundi bukan hanya yang terperlajar..... undi golongan mudalah yang akan mencorak perubahan politik Malaysia pada PRU13 nnti.... Nah adakah Pemuda hanya masih mahu untuk berada dikalangan mereka sahaja??? buat lah perubah dari segi pendekatan. Dekati lah golongan muda yang bermasalah ini dengan berkawan dengan mereka anggap mereka sebahagian dari kita...insya Allah kalau sebelum itu kita yang mengikut rentak mereka satu hari mereka yang akan mengikut rentak kita...

No comments:

Post a Comment