Tuesday, August 25, 2009

Siri 5- Generasi Muda dan Perubahan



CIRI-CIRI PERUBAHAN ISLAM
Perubahan Islam mempunyai ciri-ciri aqidah dan akhlak yang berbeza dari aliran-aliran perubahan lain di dunia. Tidak pernah mereka yang telah menghirup dan mengecap Islam, kemudian enggan dan menolaknya, kerana Islam mempunyai keunggulannya yang tersendiri dalam konsep pemikiran, `manhaj' haraki dan `uslub' perubahan. Antara ciri-cirinya:

A)Perubahan Menyeluruh
Perubahan Islam bukan setakat perubahan suatu sudut dari sudut-sudut kehidupan manusia, baik di segi sosial, ekonomi, politik atau aqidah, tetapi dari segi tabiatnya. Islam itu adalah merupakan manhaj yang menyeluruh (kulli dan syamil). Ini menjadikan `perubahan Islam' itu unik dari segi manhaj dan uslub (method dan cara).
Oleh kerana itu perubahan Islam tidak mungkin tercapai dengan cara rekaan semata-mata. apalagi secara `irtijali' yakni tanpa program, dan tidak juga dengan cara ketenteraan untuk mendapatkan kuasa secepat kilat. Sebaliknya, perubahan Islam itu mestilah dengan mempersiapkan faktor-faktor dan sendi-sendi yang membolehkan terbangunnya masyarakat di atas asas-asas itu.

B)Perubahan aqidah (ideological)
Aqidah Islamiah menentukan tabiat dan manhaj perubahan. Maka garis yang membataskan polisi perubahan itu berkisar dan berpusat kepada dua tonggak asasi:
1)Betul tujuan/matlamat yang ingin dicapainya; betul dalam method atau manhaj perubahannya. Inilah yang menjadikannya menolak nilailkriteria perubahan secara parti, politik dan ketenteraan.
2)Betul wasilah dan terjamin tepatnya dari segi syara' serta bersesuaian dengan ruh Islam, sebagaimana terpeliharanya juga perubahan Islam itu dari melanggar kaedah-kaedah syara'.
Islam melihat perubahan itu bukan sahaja dari segi tujuan tetapi juga dari segi wasilah (jalan) bagi menegakkan perintah Allah dan melaksanakan hukumanNya. Apabila perubahan itu tidak mencapai tujuan, ianya boleh membawa akibat buruk kepada Islam itu sendiri.

C)Perubahan Berperikemanusiaan
Ertinya, ia tidak akan menuju kepada kebaikan dengan melalui jalan keburukan, dan menghirup kehinaan untuk sampai ke mercu kebahagiaan. Atau ia tidak membina bangunan di atas tengkorak dan darah.
Walaupun Tacashoft, seorang pemimpin agung Kominis telah memberikan amaran untuk menghapuskan semua orang-orang Rusia yang melewati usia duapuluh lima tahun kerana mereka tidak mahu mewakili pemikiran Marx, namun Islam menunjukkan sifat-sifat rahmat dan berperikemanusiaan dalam banyak peristiwa dan kejadian.
Pada hari pembukaan Mekah, Abu Bakar As-Siddiq ra. telah menemui bapanya yang mana pada masa itu masih lagi seorang musyrik dan dibawanya kepada Rasulullah saw. Tatkala Rasulullah saw melihat, beliau lalu berkata kepada Abu Bakar, "Kenapa tidak orang tua ini sahaja yang di rumahnya dan aku sendiri datang menemuinya." Berkata Abu Bakar: "Wahai Rasulullah, dia lebih patut menemui engkau dari engkau menemuinya." Maka Rasulullah pun duduk di hadapannya dan menyapu ke atas dadanya lalu berkata, Islamlah anda, maka beliau pun memeluk ugama Islam.
Di sini jelas bahawa perubahan Islam itu ada mempunyai ciri-ciri berperkemanusiaan; tabiatnya, berakhlak dan akidah Islamiah ialah wasilah serta matlamatnya.

PERUBAHAN DALAM KEFAHAMAN ALIRAN-ALIRAN LAIN

Kalau demikian kefahaman perubahan cara Islam, bagaimana pula `mafhum' perubahan aliran-aliran lain?

A) Dalam fahaman Kominis
Dalam fahaman Kominis, perubahan itu bertolak daripada hasad dengki golongan pekerja buruk dan prolitariat (golongan kelas bawah). Ia merupakan hembusan semangat dendam antara kelas-kelas di dalam masyarakat. Inilah apa yang diucapkan oleh Marx kepada golongan pekerja buruh, "Akan datang kepada kamu limabelas atau duapuluh atau limapuluh peperangan saudara di antara bangsabangsa untuk kamu menjadi golongan berkuasa dalam bidang politik."
Telah berkata Babun: "Sembelihkanlah golongan berkuasa dan elite serta jutawan."
Berkata pula Bordon: "Dunia mesti mengetahui bahawa tidak ada jalan lain bagi melawan golongan aristokrat (atasan) selain daripada menghapuskan mereka."
Puak Kominis, dalam kefahaman mereka tentang perubahan akan menggunakan segala cara dan jalan (wasilah) yang menyeleweng semata-mata untuk tercapainya sebuah masyarakat Kominis. Lenin pernah berkata, "Semestinya bagi para pejuang Kominis boleh menggunakan semua cara penipuan, tipu-helah dan penyesatan. Perjuangan demi untuk Kominisme boleh dengan apa cara sekalipun asalkan boleh menyebabkan tercapainya Kominisme. Mesti difahami bahawa Kominisme adalah suatu tujuan tertinggi dan dalam usaha mencapai tujuan tertinggi ini kadang-kala dituntut menggunakan j alan-j alan yang tidak suci. Oleh itu Kominisme memberkati semua cara yang bertentangan dengan akhlak selama cara itu menolong dan membantu tercapainya matlamat kita iaitu Kominisme."

B) Dalam fahaman Revolusi Perancis
Revolusi Perancis yang bertujuan menentang kezaliman sosial dan penguasaan politik diktator juga telah mengikuti jalan wasilah yang tidak mulia serta menyalahi slogan dan prinsip yang dilaungkannya.
Kata Mare, "Apakah kezaliman ini? Siapakah yang tidak sanggup menyaksikan aku memotong kepalakepala demi melepaskan manusia ramai?" Luther pula, yang menggesa untuk memadamkan revolusi berkata, "Siapa yang mampu hendaklah membunuh, mencekik, dan menyembelih dengan secara rahsia atau secara terang-terangan. Oleh itu, bunuhlah, cekiklah dan sembelihlah siapa saja dari para petani yang memberontak."

C) Dalam Protokol Zionis Yahudi
Kefahaman Perubahan dalam Zionisma pula ialah mengharuskan segala perbuatan kejam dan tindakan merosakkan demi membangunkan Kerajaan Yahudi.
Dalam Protokol (Zionis) Pertama, "Politik tidak sedikitpun bersesuaian dengan akhlak, dan pemerintah yang terikat dengan akhlak bukanlah politikus yang baik. Tujuan menghalalkan cara. Maka kita hendaklah meletakkan perencanaan kita tanpa menoleh apakah ia baik atau berakhlak, apa yang penting ialah sejauh mana kepentingan dan faedahnya."
Dalam Protokol Ketiga, "Kita perlu memerintah beberapa puak dengan mengeksploitasikan perasaan hasad dengan menyalakan permusuhan mereka dengan kesempitan hidup dan kemiskinan. Perasaan ini ialah wasilah kita yang membolehkan kita menyapu (menghapuskan) setiap mereka yang menyekat tujuan kita."

D)Dalam dunia Arab
Negara-negara Arab di dalam empat kurun lepas telah memperlihatkan usaha-usaha dan gerakangerakan perubahan, paling tidak ianya tidak berasaskan aqidah, tidak berasaskan akhlak dan tidak juga berperikemanusiaan.
Usaha-usaha dan gerakan itu lebih bersifat kepada Fatriotisme, Nasionalisme, Kepuakan, Sosialisme, Kominisme dan lain-lain yang dahagakan darah dengan pembunuhan atau mencabul kehormatan, dengan mencincang mayat dan segala bentuk balas dendam.
Aliran-aliran ini ialah aliran perubahan yang telah menyimpang dan menyeleweng. Ianya berkisar pada pembunuhan beramai-ramai yang mengerunkan, sedangkan umat dan dunia memerlukan kepada suatu manhaj perubahan yang menjamin kemantapan dan kestabilan, manhaj yang menghilangkan kepulan asap kecelakaan, kegelisahan dan ketakutan. Ini semua tidak mungkin didapati dalam perubahan I slam.

No comments:

Post a Comment